
Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS+ i EFRROW
LGD „Dorzecze Mleczki” realizuje swoje cele poprzez wdrażanie lokalnej strategii rozwoju (LSR) zgodnie z interwencją LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS). RLKS to podejście, które angażuje lokalne społeczności w proces planowania i realizacji działań rozwojowych, z naciskiem na oddolność, partnerstwo i zintegrowane podejście do rozwoju.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LGD „DORZECZE MLECZKI„
Lokalna Strategia Rozwoju LGD „Dorzecze Mleczki” jest strategią wielofunduszową. Środki na wdrażanie i zarzadzanie pochodzą z dwóch funduszy europejskich: Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+). Wielofunduszowa LSR umożliwia realizację projektów, które łączą różne aspekty rozwoju, takie jak wsparcie przedsiębiorczości, ochrona dziedzictwa kulturowego, rozwój infrastruktury (publicznej, kulturalnej, rekreacyjnej, sportowej) oraz inicjatywy społeczne. Integracja różnych źródeł finansowania wpłynie na bardziej kompleksową i zrównoważoną realizację celów LSR.
Cele LSR zostały sformułowane w oparciu o konsultacje społeczne i powiązanie z analizą potrzeb i potencjałem obszaru w sposób zintegrowany. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy obszaru zdefiniowano dwa kluczowe cele lokalnej strategii rozwoju, które są odpowiedzią na zdiagnozowane problemy i oczekiwania społeczne na jakie LGD ma realny wpływ.
Cel 1 – Poprawa jakości życia mieszkańców obszaru LGD
będzie realizowany poprzez wsparcie przedsięwzięć:
- 1.1 Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej
- 1.2 Rozwój usług dla mieszkańców – rozwój przedsiębiorczości
- 1.3 Poprawa jakości usług społecznych
- 1.4 Aktywizacja i integracja seniorów, osób młodych lub osób w niekorzystnej sytuacji
- 1.5 Realizacja operacji na rzecz osób w niekorzystnej sytuacji
- 1.6 Rozwój infrastruktury służącej włączeniu społecznemu osób w niekorzystnej sytuacji
- 1.7 Rozwój zdolności uczniów poza edukacją formalną
- 1.8 Wsparcie jakości edukacji
- 1.9 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu podstawowych kompetencji
- 1.10 Usługi społeczne świadczone w społeczności lokalnej
- 1.12 Integracja społeczna na obszarach wiejskich
Cel 2 – Wykorzystanie zasobów lokalnych i wsparcie kapitału ludzkiego
będzie realizowany poprzez przedsięwzięcia:
- 2.1 Wsparcie ochrony dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego
- 2.2 Zachowanie dziedzictwa lokalnego
- 2.3 Wsparcie lokalnych liderów
- 2.4 Wzmocnienie potencjału infrastrukturalnego i instytucjonalnego NGO
LSR jest wdrażana poprzez ogłaszanie naborów na projekty konkursowe, grantowe w celu przyznania wsparcia finansowego wybranym projektom oraz realizację operacji własnej LGD. Wysokość wsparcia udzielanego Beneficjentom różni się w zależności od charakteru interwencji i źródła finansowania. Pomoc przyznawana jest zgodnie z poziomem dofinansowania określonym w LSR.
LGD „Dorzecze Mleczki” wspiera realizację lokalnej strategii rozwoju poprzez prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej, angażując mieszkańców, przedsiębiorców oraz organizacje w życie lokalnej społeczności.
KAMPANIA INFORMACYJNO-PROMOCYJNA
Celem kampanii jest skuteczne i systematyczne podnoszenie poziomu wiedzy lokalnej społeczności na temat Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR), celów i przedsięwzięć w niej zawartych oraz źródeł wsparcia finansowego. Cel ten będzie realizowany poprzez:
- upowszechnienie informacji o możliwości skorzystania ze środków LSR, zasadach przyznawania pomocy i realizacji operacji,
- rozwinięcie działań aktywizacyjnych i animacyjnych na obszarze LSR,
- informowanie społeczności lokalnej o efektach realizacji LSR,
- uzyskanie informacji zwrotnej na temat jakości działań LGD i wdrażania LSR.
Metody kampanii informacyjno-promocyjnej
Stosowane metody mają na celu dotarcie do jak najszerszego grona mieszkańców obszaru LGD, przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. LGD dostosowuje właściwe środki komunikacyjne do odpowiednich grup docelowych. W ramach metod informacyjno-promocyjnych przewidziano szereg działań np.:
- organizację spotkań informacyjno-szkoleniowych, podczas których uczestnicy będą mogli poznać założenia LSR, a także zasięgnąć informacji nt. przygotowania, realizacji i rozliczania operacji,
- publikację i dystrybucję materiałów informacyjno-promocyjnych przybliżających wiedzę na temat LSR, PS WPR i EFS+,
- publikację treści informacyjno-promocyjnych na stronie internetowej LGD oraz gmin członkowskich,
- przekazywanie informacji i uzyskiwanie informacji zwrotnej drogą e-mail,
- współpracę z lokalnymi liderami.
Podstawowe zasady i metody prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych zawiera Plan Komunikacji, w tym cele, działania komunikacyjne adekwatne do celów, a także adresatów oraz środki/narzędzia przekazu informacji. Plan komunikacji jest narzędziem służącym do prawidłowego i efektywnego wdrażania LSR.