
Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS+ i EFRROW
Nabory wniosków
- Aktualny harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie w ramach PS WPR na lata 2023-2027 oraz programu FEP na lata 2021-2027 _ ROK 2025
- Harmonogram naborów wniosków _ ROK 2025 – wersja uproszczona
Uwaga! harmonogram jest aktualizowany co najmniej raz na kwartał
Aktualne ogłoszenia naborów wniosków oraz dokumentacja z odbytych naborów dostępna jest w menu głównym LSR 2021-2029
Przyznanie pomocy _ informacje
Lokalna Strategia Rozwoju LGD „Dorzecze Mleczki” jest strategią wielofunduszową. Środki na wdrażanie pochodzą z dwóch funduszy europejskich: Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) w związku z czym zasady udzielania wsparcia różnią się w zależności od komponentu.
PS WPR na lata 2023-2027
O przyznanie pomocy mogą się starać JSFP, organizacje pozarządowe oraz MŚP w przypadku zakresu – rozwój przedsiębiorczości.
Każdy podmiot przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy powinien być wpisany do ewidencji producentów oraz mieć nadany numer identyfikacyjny (EP). Wpis do ewidencji producentów uzyskuje się składając wniosek do kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: Ewidencja producentów – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Portal Gov.pl
Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WoPP posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR.
Szczegółowe podmiotowe warunki przyznania pomocy zawarte są regulaminie naboru wniosków publikowanym wraz z ogłoszeniem.
W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Dorzecze Mleczki”, w ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność – komponent Wdrażanie LSR – objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dostępne będą zakresy wsparcia:
- 1. rozwój przedsiębiorczości, […] poprzez rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej
- 4. poprawa dostępu do usług dla lokalnych społeczności, z wyłączeniem inwestycji infrastrukturalnych […],
- 6. poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej
- 7. kształtowanie świadomości obywatelskiej […] wzmacnianie programów edukacji liderów życia publicznego i społecznego, […]
- 8. włączenie społeczne seniorów, ludzi młodych lub osób w niekorzystnej sytuacji
- 9. ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi;
Więcej informacji o komponencie i przedsięwzięciach LSR znajduje się na naszej stronie internetowej w panelu Wdrażanie, kafelek Plan Strategiczny Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027
Pomoc przyznaje się w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych, wysokość pomocy ustala się na podstawie planowanych kosztów kwalifikowalnych zawartych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.
Maksymalny dopuszczalny poziom pomocy na operację, tj. stosunek wysokości przyznanej pomocy do kosztów kwalifikowalnych, wynosi:
- 75% – w przypadku operacji realizowanych przez JSFP, z czego pomoc finansowana z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa
- 65% w przypadku operacji obejmujących inwestycje produkcyjne realizowane przez MŚP
- 100 % – w przypadku operacji innych niż obejmujące inwestycje produkcyjne, realizowanych przez organizację pozarządową
Limity:
- Suma pomocy dla jednego beneficjenta oraz wypłaconych mu grantów nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR. (Limit nie ma zastosowania do JSFP)
- Suma pomocy na operacje realizowane przez JSFP, nie może przekroczyć 40% środków LSR. Podstawą ustalenia limitu 40% będzie suma wszystkich środków współfinansujących daną LSR, przy czym tak ustalona kwota będzie limitowała jedynie wykorzystanie środków Planu Strategicznego LSR
Pomoc na operację przyznaje się w wysokości nie wyższej niż kwota maksymalna określona przez w LSR i nie niższej niż 50 tys. zł.
- Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy opuplikowanym na stronie internetowej LGD.
- Złożenie wniosku o przyznanie pomocy oraz jego zmiana i wycofanie, a także wymiana korespondencji, wykonywanie innych czynności dotyczących postępowania w sprawie wyboru operacji, przyznania pomocy oraz zawieranie umów o przyznaniu pomocy odbywa się za pomocą systemu IT Agencji lub IT LGD w przypadku konkursu na wybór grantobiorców.
- Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony za pomocą systemu IT Agencji/LGD, LGD nie wybiera operacji objętej tym wnioskiem o przyznanie pomocy/powierzenie grantu, o czym informuje wnioskodawcę w takiej samej formie, w jakiej został przez niego złożony wniosek.
- W naborze wniosków można złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy.
- Złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą systemu IT Agencji/LGD następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie wnioskodawcy, a w przypadku gdy wniosek jest składany przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
- uprawnionej do reprezentowania tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
- upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
- Za pomocą systemu IT Agencji dokonuje się wymiany korespondencji, w tym składania pism przez wnioskodawcę lub beneficjenta i doręczania pism wnioskodawcy lub beneficjentowi oraz wykonywania przez nich innych czynności dotyczących postępowania w sprawie wyboru operacji/grantobiorcy przez LGD, przyznania pomocy i wypłaty pomocy, w tym podpisywania dokumentów.
- W trakcie trwania naboru wniosków o przyznanie pomocy nie ma możliwości dokonania zmian w odniesieniu do złożonego wniosku, natomiast wnioskodawca, chcąc wprowadzić zmiany, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie.
- Wnioskodawca wycofuje wniosek za pośrednictwem systemu IT.
- ZWP oraz LGD informują wnioskodawcę lub beneficjenta o skutecznym wycofaniu danego wniosku.
- Wycofanie wniosku nie znosi obowiązku podjęcia przez ZWP oraz LGD odpowiednich działań wynikających z przepisów prawa w przypadku, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa w związku z danym wnioskiem.
Logowanie do aplikacji Platforma Usług Elektronicznych (PUE), dostępne jest z poziomu strony internetowej ARiMR pod adresem https://www.gov.pl/web/arimr/platforma-uslug-elektronicznych oraz https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna
Logowanie do aplikacji OMIKRON dostępne jest z poziomu strony internetowej LGD „Dorzecze Mleczki” pod adresem wskazanym w ogłoszeniu naboru.
Wzory dokumentów będą udostępnione wraz z ogłoszeniem i regulaminem naboru, dotyczące naborów w formie konkursu są dostępne na stronie https://prow.podkarpackie.pl/index.php/ps-wpr/dokumenty-pswpr/wdrazanie-lsr-pswpr.
Po upływie terminu zakończenia naboru wniosków Pracownicy Biura LGD sporządzają rejestr złożonych wniosków. Złożone wnioski o wsparcie podlegają ocenie formalnej i merytorycznej dokonywanej przez LGD.
Ocena formalna polega na weryfikacji kompletności wniosku, tj. sprawdzeniu, czy zawierają one wszystkie wymagane załączniki, czy zostały one wypełnione we wszystkich wymaganych polach oraz czy podane zostały wszystkie informacje niezbędne do oceny wniosków.
Ocena merytoryczna wniosku polega na weryfikacji spełnienia warunków przyznania pomocy oraz spełnienia kryteriów wyboru operacji i ustaleniu kwoty wsparcia.
Decyzję o wyborze operacji oraz ustaleniu kwoty wsparcia Rada LGD podejmuje na posiedzeniu Rady. Ocena wniosków następuje zgodnie z Regulaminem Rady oraz z uwzględnieniem zapisów art. 33 ust. 3 lit. d rozporządzenia nr 2021/1060, Procedury wyboru i oceny operacji oraz Regulaminu naboru.
Przebieg procesu:
W terminie do 60 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach danego naboru LGD:Dokonuje oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy;
- Dokonuje oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy w zakresie spełnienia warunków przyznania pomocy;
- Dokonuje oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy w zakresie spełnienia kryteriów wyboru operacji, w tym uzyskania minimalnej liczby punków umożliwiającej wybór operacji;
- Ustala kolejność przysługiwania pomocy na podstawie wyników oceny w zakresie spełnienia kryteriów wyboru operacji;
- Dokonuje wyboru operacji, ustalenia kwoty pomocy oraz ustalenia, czy dana operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór;
- Udostępnia SWP dokumenty potwierdzające dokonanie wyboru operacji.
Samorząd Województwa Podkarpackiego:
- Przeprowadza postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy, tj. dokonuje:
- oceny dokumentów potwierdzających dokonanie wyboru operacji przez LGD,
- ostatecznej oceny merytorycznej danego wniosku w zakresie spełniania warunków przyznania pomocy,
- weryfikacji kwoty pomocy ustalonej przez LGD dla danej operacji, a jeśli ostateczna ocena merytoryczna wniosku tego wymaga – dokonuje ostatecznego ustalenia kwoty pomocy,
- ostatecznego ustalenia czy dana operacja wybrana przez LGD mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór,
- weryfikacji, bezpośrednio przed przesłaniem danemu wnioskodawcy umowy o przyznaniu pomocy, czy występują przesłanki odmowy jej zawarcia.
- Po zakończeniu w/w czynności SW przesyła wnioskodawcy Umowę o przyznaniu pomocy wraz z oświadczeniem woli jej zawarcia oraz wezwaniem wnioskodawcy do jej zawarcia lub informację o odmowie jej zawarcia.
- Zawarcie umowy między wnioskodawcą a SW następuje za pomocą PUE.
Biuro LGD Dorzecze Mleczki” zapewnia bezpłatne doradztwo w związku z organizacją naborów wniosków w ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność – komponent Wdrażanie LSR – objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 oraz w ramach priorytetu 8 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.
Usługi doradcze świadczone są interesantom w Biurze LGD po wcześniejszym uzgodnieniu terminu, w godzinach otwarcia Biura LGD
W obecnej perspektywie finansowej istotne dla realizacji strategii będą zadania realizowane w partnerstwie, rozumiane jako współpraca wielosektorowa z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, jednostkami kultury czy przedsiębiorcami, LGD „Dorzecze Mleczki” przewidziała operacje realizowane w partnerstwie jako warunek dostępu w przypadku niektórych przedsięwzięć.
LGD wspiera i promuje współpracę międzysektorową poprzez kojarzenie partnerstw i inicjowanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami. Działania zaplanowane przez Biuro LGD w tym zakresie obejmują prowadzenie „Bazy partnerów” otwartych na współpracę oraz spotkania warsztatowe, których efektem będzie wspólna realizacja projektu.
Projekty realizowane w partnerstwie wymagane są przy realizacji przedsięwzięć:
- 1.3 Poprawa jakości usług społecznych,
- 1.5 Realizacja operacji na rzecz osób w niekorzystnej sytuacji
oraz premiowane w lokalnych kryteriach wyboru dla przedsięwzięć:
- 2.1 Wsparcie ochrony dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego,
- 2.2 Zachowanie dziedzictwa lokalnego,
- 2.3 Wsparcie lokalnych liderów,
- 2.4 Wzmocnienie potencjału infrastrukturalnego i instytucjonalnego NGO.
Zainteresowanych współpracą zachęcamy do wpisu do naszej bazy.
Wniosek można wysłać elektronicznie na adres email: biuro@dorzeczemleczki.pl lub złożyć osobiście w siedzibie biura: ul Marszałka Piłsudskiego 8, 37-200 Przeworsk.
Projekty realizowane w partnerstwie _ warunki przyznania pomocy
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- wnioskodawca przedłożył umowę partnerstwa;
- wnioskodawca wykazał pozytywną różnicę w efektach realizacji operacji samodzielnie oraz efektach realizacji operacji z partnerem/partnerami;
- Umowa partnerstwa jest umową cywilnoprawną, która powinna zawierać co najmniej postanowienia określające:
- cel utworzenia partnerstwa;
- wskazanie wszystkich partnerów obejmujące nadane im numery EP;
- opis realizacji projektu partnerskiego albo operacji realizowanej w partnerstwie;
- wyliczenie odpowiednio zadań/operacji objętych umową partnerstwa ze wskazaniem, który partner jest odpowiedzialny za dane zadanie/operację;
- zasady ponoszenia odpowiedzialności przez partnerów z tytułu realizowanych zadań/operacji;
- sposób podejmowania decyzji wewnątrz partnerstwa;
- postanowienia dotyczące sposobu realizacji celu umowy w przypadku wycofania się partnera/ów.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie umowa partnerstwa zawiera dodatkowo:
- wskazanie partnera wiodącego;
- zobowiązanie partnerów do upoważnienia partnera wiodącego do wykonywania czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy;
- postanowienia dotyczące sposobu podziału wypłaconej pomocy pomiędzy partnerów (procentowy, wg zakresu zadań do wykonania, itp.) oraz sposobu przekazania tej pomocy przez partnera wiodącego pozostałym partnerom;
- postanowienia dotyczące sposobu wniesienia zabezpieczenia wykonania zobowiązań umowy o przyznaniu pomocy;
- postanowienia dotyczące solidarnej odpowiedzialności finansowej za zrealizowanie operacji;
- zasady podziału praw nabytych w trakcie realizacji operacji pomiędzy partnerów.
- Do zadań partnera wiodącego należy:
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, w tym złożenie WoPP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty pomocy, w tym złożenie WoP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- przekazanie otrzymanej pomocy pozostałym partnerom w wysokości wynikającej z postanowień umowy partnerstwa;
- przechowywanie dokumentów w okresie związania celem operacji;
- reprezentowanie partnerstwa w ramach kontroli prowadzonych przez uprawnione podmioty.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- operacja realizowana jest w ramach jednego zakresu wsparcia;
- wszyscy wnioskodawcy spełniają warunki podmiotowe przyznania pomocy na operację z tego zakresu wsparcia.
- Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocena racjonalności zostanie dokonana w oparciu o następujące aspekty:
- uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji – w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany w WoPP przyczyni się do osiągnięcia celu operacji;
- racjonalność technologiczną – czy wspierane inwestycje w szczególności:
- nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej czyli takiej, która polega na zastąpieniu istniejącego budynku lub rzeczy ruchomej (np. maszyny, urządzenia, wyposażenia, budowli, obiektu małej architektury) lub ich części nowym odtworzonym budynkiem lub rzeczą ruchomą, bez zwiększania zdolności produkcyjnych o co najmniej 25% lub bez gruntownej zmiany charakteru produkcji czy zastosowanej technologii,
- są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną;
- racjonalność kosztową – czy planowane koszty inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych, co zostanie ocenione poprzez porównanie cen zawartych we WoPP z cenami określonymi m.in.:
- w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
- w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
- w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
- w innych WoPP lub WoP złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.
- W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowana czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, zostanie dokonana ocena w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. przez grupę ekspertów z różnych branż.
WoPP – Wniosek o przyznanie pomocy , WoP – wniosek o płatność
FEP na lata 2021-2027
Zakładka w budowie!!!
Szczegółowe podmiotowe warunki przyznania pomocy zawarte są regulaminie naboru wniosków publikowanym wraz z ogłoszeniem.
W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Dorzecze Mleczki” z priorytetu 8 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność programu regionalnego Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021-2027 dostępne będą zakresy wsparcia:
- Działanie FEPK.08.01 Rozwój zdolności uczniów poza edukacją formalną
EFS+.CP4.F – Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - Działanie FEPK.08.03 Wsparcie jakości edukacji
EFS+.CP4.F – Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - Działanie FEPK.08.04 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu kompetencji
EFS+.CP4.G – Wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian ścieżki kariery zawodowej i wspieranie mobilności zawodowej - Działanie FEPK.08.05 Usługi społeczne świadczone w społeczności lokalnej
EFS+.CP4.K – Zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług, które wspierają dostęp do mieszkań oraz opieki skoncentrowanej na osobie, w tym opieki zdrowotnej; modernizacja systemów ochrony socjalnej, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i grup w niekorzystnej sytuacji; poprawa dostępności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, skuteczności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej - Działanie FEPK.08.06 Integracja społeczna
EFS+.CP4.L – Wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci.
Więcej informacji o komponencie i przedsięwzięciach LSR znajduje się na naszej stronie internetowej w panelu Wdrażanie, kafelek: Fundusze Europejskie dla Podkarpacia na lata 2021-2027
Zakładka w budowie !!!
- Wniosek o przyznanie pomocy składa się w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy opuplikowanym na stronie internetowej LGD.
- Złożenie wniosku o powierzenie grantu odbywa się za pomocą systemu IT LGD.
- Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony za pomocą systemu IT, LGD nie ocenia wniosku, o czym informuje wnioskodawcę w takiej samej formie, w jakiej został przez niego złożony wniosek.
- Złożenie wniosku o przyznanie pomocy za pomocą systemu IT LGD następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie wnioskodawcy, a w przypadku gdy wniosek jest składany przez podmiot niebędący osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu osoby:
- uprawnionej do reprezentowania tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;
- upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu – jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.
- Za pomocą systemu IT LGD dokonuje się wymiany korespondencji, w tym składania pism przez wnioskodawcę i doręczania pism wnioskodawcy.
- W trakcie trwania naboru wniosków nie ma możliwości dokonania zmian w odniesieniu do złożonego wniosku, natomiast wnioskodawca, chcąc wprowadzić zmiany, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie.
- Wnioskodawca wycofuje wniosek za pośrednictwem systemu IT.
- LGD informuje wnioskodawcę lub beneficjenta o skutecznym wycofaniu danego wniosku.
- Wycofanie wniosku nie znosi obowiązku podjęcia przez LGD odpowiednich działań wynikających z przepisów prawa w przypadku, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa w związku z danym wnioskiem.
Logowanie do aplikacji OMIKRON dostępne będzie z poziomu strony internetowej LGD „Dorzecze Mleczki” pod adresem wskazanym w ogłoszeniu naboru.
Wzory dokumentów będą udostępnione wraz z ogłoszeniem naboru.
Zakładka w budowie!!!
Po upływie terminu zakończenia naboru wniosków Pracownicy Biura LGD sporządzają rejestr złożonych wniosków. Złożone wnioski o wsparcie podlegają ocenie formalnej i merytorycznej dokonywanej przez LGD.
Ocena formalna polega na weryfikacji kompletności wniosku, tj. sprawdzeniu, czy zawierają one wszystkie wymagane załączniki, czy zostały one wypełnione we wszystkich wymaganych polach oraz czy podane zostały wszystkie informacje niezbędne do oceny wniosków.
Ocena merytoryczna wniosku polega na weryfikacji spełnienia warunków powierzenia grantu oraz spełnienia kryteriów wyboru i ustaleniu kwoty wsparcia.
Decyzję o wyborze grantobiorców oraz ustaleniu kwoty grantu podejmuje Rada LGD na posiedzeniu Rady. Ocena wniosków następuje zgodnie z Regulaminem Rady oraz z uwzględnieniem zapisów Procedury wyboru i oceny grantobiorców oraz Regulaminu naboru.
Przebieg procesu:
W terminie do 60 dni od dnia następującego po ostatnim dniu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach danego naboru LGD:Dokonuje oceny formalnej wniosku o przyznanie pomocy;
- Dokonuje oceny merytorycznej wniosku o powierzenie grantu w zakresie spełnienia warunków przyznania grantu;
- Dokonuje oceny merytorycznej wniosku o powierzenie grantu w zakresie spełnienia kryteriów wyboru, w tym uzyskania minimalnej liczby punków umożliwiającej wybór grantobiorcy;
- Ustala kolejność przysługiwania grantów na podstawie wyników oceny w zakresie spełnienia kryteriów wyboru;
- Dokonuje wyboru grantobiorców, ustalenia kwot grantów oraz ustalenia, czy dany wniosek mieści się w limicie środków przeznaczonych na dany nabór.
Biuro LGD Dorzecze Mleczki” zapewnia bezpłatne doradztwo w związku z organizacją naborów wniosków w ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność – komponent Wdrażanie LSR – objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 oraz w ramach priorytetu 8 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.
Usługi doradcze świadczone są interesantom w Biurze LGD po wcześniejszym uzgodnieniu terminu, w godzinach otwarcia Biura LGD
Zakładka w budowie!!!
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Dorzecze Mleczki” serdecznie zachęca przedstawicieli sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego do współpracy przy realizacji projektów zaplanowanych w Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Dorzecze Mleczki” (LSR).
LGD wspiera i promuje współpracę międzysektorową poprzez kojarzenie partnerstw i inicjowanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami. Działania zaplanowane przez Biuro LGD w tym zakresie obejmują prowadzenie „Bazy partnerów” otwartych na współpracę oraz spotkania warsztatowe, których efektem będzie wspólna realizacja projektu.
Wniosek można wysłać elektronicznie na adres email: biuro@dorzeczemleczki.pl lub złożyć osobiście w siedzibie biura: ul Marszałka Piłsudskiego 8, 37-200 Przeworsk.
Projekty realizowane w partnerstwie _ warunki przyznania pomocy
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- wnioskodawca przedłożył umowę partnerstwa;
- wnioskodawca wykazał pozytywną różnicę w efektach realizacji operacji samodzielnie oraz efektach realizacji operacji z partnerem/partnerami;
- Umowa partnerstwa jest umową cywilnoprawną, która powinna zawierać co najmniej postanowienia określające:
- cel utworzenia partnerstwa;
- wskazanie wszystkich partnerów obejmujące nadane im numery EP;
- opis realizacji projektu partnerskiego albo operacji realizowanej w partnerstwie;
- wyliczenie odpowiednio zadań/operacji objętych umową partnerstwa ze wskazaniem, który partner jest odpowiedzialny za dane zadanie/operację;
- zasady ponoszenia odpowiedzialności przez partnerów z tytułu realizowanych zadań/operacji;
- sposób podejmowania decyzji wewnątrz partnerstwa;
- postanowienia dotyczące sposobu realizacji celu umowy w przypadku wycofania się partnera/ów.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie umowa partnerstwa zawiera dodatkowo:
- wskazanie partnera wiodącego;
- zobowiązanie partnerów do upoważnienia partnera wiodącego do wykonywania czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy;
- postanowienia dotyczące sposobu podziału wypłaconej pomocy pomiędzy partnerów (procentowy, wg zakresu zadań do wykonania, itp.) oraz sposobu przekazania tej pomocy przez partnera wiodącego pozostałym partnerom;
- postanowienia dotyczące sposobu wniesienia zabezpieczenia wykonania zobowiązań umowy o przyznaniu pomocy;
- postanowienia dotyczące solidarnej odpowiedzialności finansowej za zrealizowanie operacji;
- zasady podziału praw nabytych w trakcie realizacji operacji pomiędzy partnerów.
- Do zadań partnera wiodącego należy:
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, w tym złożenie WoPP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty pomocy, w tym złożenie WoP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- przekazanie otrzymanej pomocy pozostałym partnerom w wysokości wynikającej z postanowień umowy partnerstwa;
- przechowywanie dokumentów w okresie związania celem operacji;
- reprezentowanie partnerstwa w ramach kontroli prowadzonych przez uprawnione podmioty.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- operacja realizowana jest w ramach jednego zakresu wsparcia;
- wszyscy wnioskodawcy spełniają warunki podmiotowe przyznania pomocy na operację z tego zakresu wsparcia.
- Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocena racjonalności zostanie dokonana w oparciu o następujące aspekty:
- uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji – w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany w WoPP przyczyni się do osiągnięcia celu operacji;
- racjonalność technologiczną – czy wspierane inwestycje w szczególności:
- nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej czyli takiej, która polega na zastąpieniu istniejącego budynku lub rzeczy ruchomej (np. maszyny, urządzenia, wyposażenia, budowli, obiektu małej architektury) lub ich części nowym odtworzonym budynkiem lub rzeczą ruchomą, bez zwiększania zdolności produkcyjnych o co najmniej 25% lub bez gruntownej zmiany charakteru produkcji czy zastosowanej technologii,
- są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną;
- racjonalność kosztową – czy planowane koszty inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych, co zostanie ocenione poprzez porównanie cen zawartych we WoPP z cenami określonymi m.in.:
- w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
- w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
- w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
- w innych WoPP lub WoP złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.
- W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowana czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, zostanie dokonana ocena w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. przez grupę ekspertów z różnych branż.
WoPP – Wniosek o przyznanie pomocy , WoP – wniosek o płatność