
Projekty realizowane w partnerstwie
W obecnej perspektywie finansowej istotne dla realizacji strategii będą zadania realizowane w partnerstwie, rozumiane jako współpraca wielosektorowa z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, jednostkami kultury czy przedsiębiorcami, LGD „Dorzecze Mleczki” przewidziała operacje realizowane w partnerstwie jako warunek dostępu w przypadku niektórych przedsięwzięć.
LGD wspiera i promuje współpracę międzysektorową poprzez kojarzenie partnerstw i inicjowanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami. Działania zaplanowane przez Biuro LGD w tym zakresie obejmują prowadzenie „Bazy partnerów” otwartych na współpracę oraz spotkania warsztatowe, których efektem będzie wspólna realizacja projektu.
Projekty realizowane w partnerstwie wymagane są przy realizacji przedsięwzięć:
- 1.3 Poprawa jakości usług społecznych,
- 1.5 Realizacja operacji na rzecz osób w niekorzystnej sytuacji
oraz premiowane w lokalnych kryteriach wyboru dla przedsięwzięć:
- 2.1 Wsparcie ochrony dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego,
- 2.2 Zachowanie dziedzictwa lokalnego,
- 2.3 Wsparcie lokalnych liderów,
- 2.4 Wzmocnienie potencjału infrastrukturalnego i instytucjonalnego NGO.
Zainteresowanych współpracą zachęcamy do wpisu do naszej bazy.
Wniosek można wysłać elektronicznie na adres email: biuro@dorzeczemleczki.pl lub złożyć osobiście w siedzibie biura: ul Marszałka Piłsudskiego 8, 37-200 Przeworsk.
Projekty realizowane w partnerstwie – warunki przyznania pomocy
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- wnioskodawca przedłożył umowę partnerstwa;
- wnioskodawca wykazał pozytywną różnicę w efektach realizacji operacji samodzielnie oraz efektach realizacji operacji z partnerem/partnerami;
- Umowa partnerstwa jest umową cywilnoprawną, która powinna zawierać co najmniej postanowienia określające:
- cel utworzenia partnerstwa;
- wskazanie wszystkich partnerów obejmujące nadane im numery EP;
- opis realizacji projektu partnerskiego albo operacji realizowanej w partnerstwie;
- wyliczenie odpowiednio zadań/operacji objętych umową partnerstwa ze wskazaniem, który partner jest odpowiedzialny za dane zadanie/operację;
- zasady ponoszenia odpowiedzialności przez partnerów z tytułu realizowanych zadań/operacji;
- sposób podejmowania decyzji wewnątrz partnerstwa;
- postanowienia dotyczące sposobu realizacji celu umowy w przypadku wycofania się partnera/ów.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie umowa partnerstwa zawiera dodatkowo:
- wskazanie partnera wiodącego;
- zobowiązanie partnerów do upoważnienia partnera wiodącego do wykonywania czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy;
- postanowienia dotyczące sposobu podziału wypłaconej pomocy pomiędzy partnerów (procentowy, wg zakresu zadań do wykonania, itp.) oraz sposobu przekazania tej pomocy przez partnera wiodącego pozostałym partnerom;
- postanowienia dotyczące sposobu wniesienia zabezpieczenia wykonania zobowiązań umowy o przyznaniu pomocy;
- postanowienia dotyczące solidarnej odpowiedzialności finansowej za zrealizowanie operacji;
- zasady podziału praw nabytych w trakcie realizacji operacji pomiędzy partnerów.
- Do zadań partnera wiodącego należy:
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, w tym złożenie WoPP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- wykonywanie czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty pomocy, w tym złożenie WoP, udzielanie wyjaśnień, składanie uzupełnień do wniosku;
- przekazanie otrzymanej pomocy pozostałym partnerom w wysokości wynikającej z postanowień umowy partnerstwa;
- przechowywanie dokumentów w okresie związania celem operacji;
- reprezentowanie partnerstwa w ramach kontroli prowadzonych przez uprawnione podmioty.
- W przypadku operacji realizowanej w partnerstwie pomoc przyznaje się, jeżeli:
- operacja realizowana jest w ramach jednego zakresu wsparcia;
- wszyscy wnioskodawcy spełniają warunki podmiotowe przyznania pomocy na operację z tego zakresu wsparcia.
- Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocena racjonalności zostanie dokonana w oparciu o następujące aspekty:
- uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji – w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany w WoPP przyczyni się do osiągnięcia celu operacji;
- racjonalność technologiczną – czy wspierane inwestycje w szczególności:
- nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej czyli takiej, która polega na zastąpieniu istniejącego budynku lub rzeczy ruchomej (np. maszyny, urządzenia, wyposażenia, budowli, obiektu małej architektury) lub ich części nowym odtworzonym budynkiem lub rzeczą ruchomą, bez zwiększania zdolności produkcyjnych o co najmniej 25% lub bez gruntownej zmiany charakteru produkcji czy zastosowanej technologii,
- są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną;
- racjonalność kosztową – czy planowane koszty inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych, co zostanie ocenione poprzez porównanie cen zawartych we WoPP z cenami określonymi m.in.:
- w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
- w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
- w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
- w innych WoPP lub WoP złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.
- W przypadku gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowana czy też jej ocena jest utrudniona ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, zostanie dokonana ocena w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. przez grupę ekspertów z różnych branż.
WoPP – Wniosek o przyznanie pomocy , WoP – wniosek o płatność